O výchově kluků

Aneb jak naučit kluka neházet a netřískat se vším?
Pořád se mě všichni ptají, jaký je rozdíl mezi výchovou holek a kluků.
Co můžu zatím posoudit, je to úplně stejné a taky úplně jiné. Tak třeba tohle házení a třískání vším o všechno. To s holkama neznám. Stačilo několikrát říct, že se hračkou neháže a že házet můžou balónem a byl klid. Než jsem Vincenta naučila, že když už nechce jist, nemůže hodit komplet talíř a jídlo na zem, zešedivěla jsem. A to je potřeba opakovat u všech ostatních předmětů? Nebo mi něco uniklo a na kluky se musí jinak? Jak? Mám pocit, že prostě zkouší, co to udělá. S tím předmětem, s tím druhým předmětem, do kterého tluče tím prvním, a se mnou. Pokud je výsledek zajímavý, opakuje to tak dlouho, dokud ho to baví. A nepomáhá nic. Ufff.
Rady?

Příspěvek byl publikován v rubrice moje, Vincent. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

12 responses to “O výchově kluků

  1. Zvlastni, ja mam pocit, ze u nas vysvetlovani zabiralo na Matyase, kdezto u Barci ani omylem. Cim vic (cokoli) vysvetluju, tim vic se sprajcuje proti.

  2. Řekla bych spíš povaha než pohlaví 🙂 Já tohle u kluka neznám, my měli spíš zabejčenou holku, ta moc neházela věcmi teda, ale sebou dost 😉

  3. no, mluvila jsem s maminkami podobne starych chlapecku, se kterymi se vidame, a se svagrovou, ktera ma dva kluky, a vsechny rikaly totez. Jinak je jasne, ze je to taky povahou… Nebo je to tim, ze je Vincent dost napred a nevi, co se sebou? Ted zacal mluvit bezne v jednoduchych vetach, pripada mi dost casto, ze se i s omezenou slovni zasobou snazi vyjadrit dost slozite veci a ma hroznou radost, kdyz to pochopim a „pretlumocim“ spravne…

  4. Včera Tygr zkoušel, co to udělá, když praští banánem do zdi. Banán nepřežil a zeď taky ne. Vůbec nechápal moje rozhorčení, protože popravdě, ono je fakt zajívavý zjistit, co udělá banán ve slupce, když se s ním třískne 😀 Problém je, že to pak opakujou… A zatim nic nepomohlo. Pořád kope nohou do pracovního noťasu, i když tam už jsme opravdu důslední a přísní (a dokonce dostal lísknuto a zvýšili jsme hlas). Nic. Prostě tou nohou třískne. A dveřma do koupelny o koš na špinavý prádlo. Ani balon mít doma nemůžeme, už stihl rozbít lampu 😀 Takže hází aspoň poštářema. Nu, přibývaj mi vrásky, né že ne.

  5. Taky myslím, že jde o povahu a o co hlavně, o to, že má okolo sebe hodně „vzorů“ a může proto nabírat všechny zkušenosti daleko rychleji a má jich na výběr daleko víc než měla třeba první Maya…je daleko samostatnější, protože taky na něj není tolik času jako bylo na první děti a tím pádem musí zkoušet a přicházet na poznatky sám formou pokus, omyl…. Z jeho pohledu to je jen zkouška „co to udělá“, pak si to musí vyhodnotit, pokud to mozek nepobere nebo nezapamatuje, musí si to zopakovat. Tvoje vysvětlení nejspíš někdy příjde a někdy ne, takže se na to nemůže spolehnout. Už si zvykl řešit situace takovýmto způsobem, zjistil, že to funguje vždy a tak v tom pokračuje….. v podstatě to začalo už když byl jen nežící a sledující… Když to vemu podle sebe, tak já jsem sledovala, co Vampír a pak hned reagovala a vysvětlovala. Na Sluníčka nebylo už tolik času, byl chtě nechtě postaven do role sledovatele, sledoval situace mě a Vampíra a jak fungujeme. Já se mu sice věnovala, ale už to u něj nebylo těch 100% co bylo u prvního Vampíra, takže, nefungovalo to vždy = nemohl se na to spolehnout. Našel si teda svou, jinou cestu…. A když to vemu ještě víc do hloubky, tak můžu vzít sebe… taky jsem byla druhé dítě, tudíž postavená do role sledující, sama jsem si vše vyhodnocovala a pak se podle toho chovala… Mamka byla ze mě pěkně divoká, to mi věř ;-))) Podle mě, je naprosto jedno, jestli je to holka nebo kluk, jde o to, jaké je okolí, do jakých situací se dostává, to je to, co on vstřebává a pak si to přebírá v mozku ;-)))) No a jak se k tomu chovat? Sama nemám jasné řešení, jen trpělivost a sama v sobě si přehodnotit, jestli budu zbytečnej pedant a prudit ho za to, co se mi nelíbí a nebo se s tím srovnám a vždy v klidu vysvětlím, jak by to mělo správně vypadat, abysme byli všichni spokojení. Snažím se o to druhé, je to pro oba dobré, on pak není nervózní a nemá snížené sebevědomí (buhví, co se pak bude odehrávat v jeho mozečku a jaké to bude mít do budoucna následky) a já se zbytečně nenervuji a nezkracuju si život zbytečným hulákáním a nervama. No, my jsme se Sluníčkem docela OK, horší je to pak u okolí…. stává se, že dost narážíme právě na ty „pedanty“, pro které je to nepřípustné, ale snad se s tím nějak poperem. Nejvíc narážíme na to, že dítě nemá právo vyjádřit svůj názor a musí se vždy podřídit dospělému, žádné kompromisy, prostě jen bezduchá nadvláda dospělých, ale to je jiná kapitola…

  6. Když byli naši 3 kluci malí, tvořili velmi výkonnou demoliční četu.
    Když teď pozoruji vnučku, žasnu, jak velký je to rozdíl mezi malou ženou a malým mužem.
    Jak ale dobře vychovávat děti, to nevím. I když ti naši miláčkové jsou, zdá se, vychováni docela dobře a máme z nich radost, samou radost, Bohu díky.
    My jsme někdy používali metodu nepřímého poučování – tedy bavili jsme se mezi sebou jakoby v domnění, že nás kluci neslyší. Co jsme si s paní takto řekli, to si kluci velmi zapamatovali a přemýšleli o tom a měnili podle toho své chování. Přímou řeč, ať již poučování či výtky, jaxi nevnímali. Tohle ale, co zdánlivě nebylo určeno jejich uším, na ně zabíralo převelice.

Zanechat Odpověď

