Mám Dylana

Aneb choices choices…
Naskytla se nám možnost koupit větší byt za velmi příznivou cenu. O pár ulic dál, o 25 metrů větší, v malém domě. Pravda, třetí patro bez výtahu, pěšky do školy o cca pět minut dál.
Ale pokud do toho půjdeme, budeme si muset vzít úvěr na rozdíl ceny a rekonstrukci původního jádra a kuchyně. Tak už nezbude na žádnou zahradu, minimálně dalších osm let, než splatíme půjčku… A to už bude pozdě na to děti učit nějakému vztahu k zemi a půdě… A nikde žádná chata nebo chalupa v rodině není.
No ale možná zase odjedeme a pak co s bytem…
Ovšem tady nás taky čeká rekonstrukce a škatulata, to si pomůžeme jen o něco.
Tohle je pro váhy fakt moc…

14 responses to “Mám Dylana

  1. Hm, nezávidím. Od určitého věku jsem najednou měla pocit, že se chci usadit a necestovat pořád. Ono ale není lehké najít tu hranici mezi tím být jaksi v souladu s proudem a nelpět na tom něco mít a někam patřit a mezi tím mít pevnou půdu pod nohama, na které mohu něco tvořit. Z vody nevytvořím nic, ale pro tvoření je nutná. No a teď to máš teprve dilema pro váhy…. 🙂

  2. Ale no tak, my taky neměli zahradu, pravda žili jsme skoro u lesa, ale ten vztah tam buď je a nebo neni. Rozdíl mezi mnou, kytkofilkou a sestrou, který by chcíp i kaktus. Já zas nevim, kam nás směřovat a chtěla bych to mít do Tygrovo nástupu do školy jasný…

  3. Taky jsem se přesvědčila, že vztah buď je nebo není, jak napsala i @nocniptace. Byt „chleba nežere“, takže i když odjedete, využít se dá. Asi to nezní hezky – ale předjímat, co děti budou (nebudou) a jak – je zbytečné. Protože ony se ve finále rozhodnou po svém – a povětšinou úplně jinak než si my, rodiče, představujeme. Protože těch dalších osm let vše ještě bude na Tobě a Lvovi – řekla bych, že rozhodnout byste se měli podle Vás – dospělých. Co je pohodlnější nebo praktičtější.

      • Ano, vlivy tam jistě jsou, ale tohle je zrovna věc, která se nedá naučit. Dokonce k ní hodně lidí musí „dojít“. (nehledě k tomu, že představy se velice liší od reality – zahrada, když tam není prostý trávník, je pořádná fuška bez časového omezení). V minulém životě – měli jsme chatu i zahradu. Nikdo tam dobrovolně nechodil, na chatě se max. posekal trávník. Dodnes robátka nevzpomínají na „galeje“ v dobrém. Teď – máme zahradu, ale Logika nezajímá, já nezvládám – takže skončíme u trávníku. btw: stejné je to s „láskou“ ke zvířatům. Když to dítko nemá „v sobě“ – naučí se max. zvířata respektovat, ale ne milovat.

  4. Já bych se na zahradu taky neupínala. Existují projekty jako http://prazelenina.cz/o-prazelenine/ – třeba u vás někde bude něco podobného, nebo by vám třeba někdo mohl zahrádku půjčit či levně pronajmout. Taky myslím, že vztahu k půdě se v zásadě naučit nedá, že to buď je, nebo není. Jo, a zatím můžete doma sázet semínka z Alberta, to se mi jako bonus za nákup fakt líbí 🙂

  5. Já bych oddělila vztah k půdě od práce na půdě. Podobně se zvířaty 🙂 Já na zahradě vyrostla… i v chalupě u lesa. Zvířata jsme jako malá měli. Vztah k obojemu mám a když jsem se stěhovala za manželem, po zahradě jsem tu také pátrala. Zahrádkářská kolonie je tu téměř za domem. Říkala jsem si, jak budu tu mateřskou trávit s malou na zahradě, okopávat cosi, zalévat tamto a pak sbírat plody. No, ukázalo se, že vztah mám, ale v řadě mých jiných vztahů není dost vysoko :-)) A všechno člověk nezvládne a honit se jako zvěř ještě kvůli péči o zahradu nevidím jako rozumné. ZAhrada má být radost, ne galeje.
    TOtéž se zvířaty. Což ovšem neznamená, že vztah nemám. A to je myslím to zásadní. Mít tu zkušenost, mít to rád, vnímat, že když někdo vykládá o tom, že je důležité pečovat o půdu a čistou vodu atd. atd., že neplácá hlouposti. Říkat si, že třeba jednou na stará kolena, až se odstěhujeme z bytu na vesnici do domu po manželově babičce… vědět, jak chutná čerstvě utržené rajče. Jaké to je žít se psem a kočkou.
    Nicméně pokud není zahrada, také bych to neviděla jako tragédii. Podle mě stačí jakákoliv příroda a být v ní co nejčastěji. Lesy, parky atd. atd. Má ohromnou moc… 🙂

  6. A teď, co to vlastně znamená „chtít zahradu“.
    Mít možnost pěstovat?
    Mít možnost učit děti pěstovat?
    Mít možnost být obklopena přírodou? Tím mám na mysli skutečnou přírodu, nezasaženou velkým městem: málo lidí kolem, na dohled zeleno, za humny pole, louky, lesy, za druhými humny město. Žádné flusance kolem, tisíc nedopalků, pach psích exkrementů, holubí letky pod parapetem. Nízká hodnota permanetního tepu města. Hluku. Šumu. Jiné vůně. V klidu být. Mít jiné tempo. Přesídlit vším „tam“. Tamější doktoři, tamější práce, tamější školy; nebo alespoň nedaleké. Rozhodnout, jestli potřebuju velkoměsto, nebo ne. Co je víc. A rozhodnout, jestli chci případně denně/víkendově dojíždět do Prahy.
    Nebo je to touha odžít si neodžité vzpomínky?
    Stopování vlastní minulosti?

    U nás to vypadá tak, že děti město štve (4 a 6 let). Občas o tom mluví, starší má několik let sen stát se farmářem. někdy mám pocit, že moje vize „toho dobrého“ je na hony vzdálené tomu, co skutečně dobré je… a že člověk to třeba i tuší, ale radši nad tím nepřemýšlí, aby nemusel osnovat rozsáhlé změny. A tak žije samospádem… Přivře oči. Ale kdybych měla „poradit“ jinému, to bych věděla :)).

  7. Já jsem typicky městská, tady bych asi věděla jak volit. I když znám sama sebe s rozhodováním, že? K vztahu k půdě jsem zatím nedospěla a možná ani nedospěju, ale znám pár holek, co vyrostly v centru města bez zahrad a ta touha v nich vyklíčila v relativně pozdním věku, nikdo je k tomu vlastně nevedl. Můj děda byl zahrádkář, bydlel v Dejvicích, ale v důchodu se vždy na půl roku stěhoval do zahrádkářské kolonie (tenkrát na Jarově), kam jsme za ním často chodili a milovali to tam, měl to tam vymazlené – třeba by to byla jedna z možností, mít někde jen tu zahradu. Kamarádka mají někde v Troji, tuším, děděnou po generace.
    My teď aspoň rozsekli dovolenou a rekonstrukci jádra. Menší dilemata, ale u Vah asi docela zásadní 🙂

Zanechat Odpověď

