novinky v novém roce

May začala chodit do školy stylem Macha a Šebestové. Lilly se chystá k zápisu. Vincent začíná mluvit ve větách. Lev hledá práci. Já taky.

Do teď jsme tak May vyprovázeli nebo rovnou vozili, protože Lilly školka je o dvě stanice busem dál. Od nás z domu chodí většina dětí do obří školy pod naším domem. May a dva o kousek starší kluci chodí jediní do menší školy, která je asi stejně daleko, ale přes hlavní silnici. Já jsem chtěla, aby začala kolem pololetí chodit May sama, Lev se bál jí pustit. No a ve čtvrtek u nás zazvonili ti dva, jestli s nimi půjde May do školy. Znám oba dva i jejich rodiče, tak to nebyl problém. A je to 🙂

U Lilly ve školce probíhalo testování školní zralosti. Nepřikládala jsem tomu zas takový význam, ale pak mi přišla mailem velmi podrobná zpráva a docela jsem koukala, co všechno dělají. Tohle je výsledek.

Tak, testování probíhá vždy v místnosti, kde máme klid, nic a nikdo nás neruší. Trvá asi 20 až 25 minut a všímám si za celou dobu celkového udržení pozornosti, držení tužky, reagování na situaci, která není zcela běžná (dítě je samo s paní učitelkou a téměř neví, co se bude dít… ) atd… Nejprve tedy dítko uklidním, že jde jen o běžné povídání, troška kreslení podobně a že když něco nevím, řeknu to… ujistím dítko, že nikdo není neomylný a že teprve jdeme do školy, abychom se věci naučili…

 Testování má 13 okruhů. Všem předchází zácvik, kde na jednoduchých příkladech povím, co nás čeká, vysvětlíme si, co po sobě budeme vyžadovat, pak teprve přecházíme k jednotlivým úkolům.

 Lila byla moc šikovná, pečlivá, vnímavá, po celou dobu skvěle udržela pozornost, dobře držela tužku… i výsledek je velmi dobrý. Sten 7 je nadprůměr. (průměr neznamená 50%, ale normálně připravené dítě na školu s tím, že je třeba pár věcí doladit) Vše tedy vyšlo více než dobře, není pravděpodobné, že by měla mít poruchu čtení a psaní.

 Teď k jednotlivým částem. Vždy připíšu, jestli je třeba něco procvičovat. A když procvičovat, tak jen lehce a snažit se formou hry, hádanek, zábavy, soutěžení atd, abychom děti neotrávili hned zpočátku.

  1. Sluchová analýza na slabiky – jednoduché slovo jí jde moc dobře, horší je to s delší větou. Dítě by bylo umět vytleskat podle slabik větu o třech slovech – Mám ráda maminku, Sedím na kolotoči …podobně… Nepospícháme, pak se dělají chyby, vytleskáváme pomalu…
  2. Sluchová analýza – 1. hláska – bez chybičky klasické slyšení první hlásky ve slově
  3. Sluchové rozlišování hlásek ve slově – jedna chyba z 8, takže skvělé. (příklad – slyšíš h ve slově kohout?) Vždy chválíme, motivujeme…
  4. Sluchové rozlišování podobných slov – bez chybičky všech 8 dvojic slov (jedná se o slyšení znělých a neznělých hlásek, slyšení měkčení, prodlužování slabik atd)
  5. Sluchové rozlišování délek – bez chybiček – práce s bzučákem podle slyšení krátké nebo dlouhé slabiky
  6. Zrakové rozlišování – rytmus – opět práce se bzučákem a „bzučení“ podle kapiček různých délek – jedna chybička ze 4, není třeba procvičovat.
  7. Zrakové rozlišování pravolevá orientace – zjednodušeně řečeno se díváme, zda jsou obrázky stejné nebo třeba zrcadlově obrácené – bez chybičky
  8. Zraková paměť – ze třech úkolů dvě chyby – žádná katastrofa. Úkol – podívej se na obrázek (po dobu 3 – 5 vteřin) – pak ho najdi mezi 3 ostatními. Vše se dá nacvičit obrázky – co se změnilo, hledej rozdíly atd…
  9. Zrakové vnímání – to je takové to kreslení, kdy spojujeme body. Pro Lilinku problém. Navrhuji tedy – nakreslete 4krát4 puntíky, mezi to nějaký obrazec a ať ho zkusí překreslit do jiných puntíků. Když použijete barevné pastelky či fixy a vše důkladně vysvětlíte, na druhý pokus to zvládne. Nepochybuji o tom. Když tak se pak za mnou zastavte, ono se to těžko popisuje, ale je to jednoduché a zvládnete to v pohodě…
  10. Artikulační obratnost – tady jde o to, jak pohyblivou má dítko pusinku. Chudince malé nešlo vyslovit akorát jedno slovíčko, ale společně jsem se tomu zasmály. To slůvko bylo podplukovník…
  11. Jemná motorika – napodobení písma – v pořádku.
  12. Intermodalita – učení písma – v pořádku – to, co jsme v předchozí otázce překreslovali, se nějak jmenuje…jen je třeba si zapamatovat jak a hurá, bylo to na jedničku…zrovna tak jako poslední věc:
  13. Rýmování.

 Lile tedy gratuluji, Vám též, máte doma šikovné dítko, ale to jistě už dávno víte. Když se bude chtít něco dále učit, nebraňte jí, když se jí nebude chtít, nechte ji žít, na školu je připravená, i když je narozená až v červenci. 

No a já si říkám, že to je naprosto úžasný výsledek na to, že jsem se Lilly vlastně vůbec nevěnovala a nic z toho jsme nijak zvlášť necvičili (narozdíl od May, se kterou jsme dělali různé úkoly a cvičení a tak, docela často, dost jí to bavilo.) Lilly všechno vlastně odkoukala tak nějak sama, včetně toho, že se naučila číst a psát tiskací písmenka. Na druhou stranu, teď jsem s ní zkoušela takový zápis nanečisto a taky zrcadlí, navíc píše zprava doleva celá slova a když jí řeknu, že to má psát obráceně, tak má zásek jak hrom a nechce psát vůbec… Přemýšlím o odkladu. Při představě, že doma tak nějak „vlaje“ za May a snaží se stíhat a i my na ní máme asi větší nároky s menší podporou (ve srovnání s May v jejím věku), nerada bych, aby byla pak ve škole několik let ve stejné pozici, neustále se snažila stíhat děti o rok i dva starší… a byla s nimi srovnávaná… není navíc kam pospíchat… Nevím. K zápisu musíme, asi uvidím, jak to bude vypadat tam…

Vincent sem tam složí jednoduchou větu. Třeba „Jeje koko (ještě koko).“ A pak někdy i poděkuje 😀 „Jíky.“ Pořád ho nejvíc baví knížky. Ty dětské s tvrdými deskami už jen, pokud jsou zvukové. Jinak bere holkám různé encyklopedie a jiné, kde jsou obrázky a chce povídat, co tam je. U toho vydrží klidně celé dopoledne. Nejvíc ho teď baví kouzelné čtení. Sám si tou kouzelnou tužkou ukazuje na zvířátka a tak čekám, jestli třeba nevydají stavební stroje, jeho další oblíbence 🙂

A kdoví, jak to s tou školou nakonec dopadne, protože jestli Lev dostane práci někde, kde nebude možné dát holky do školy, skončíme u domškoly. Což by asi bylo docela zajímavé… No každopádně jsme zase ve fázi, kdy hledáme oba dva a uvidíme. Jen kdybych neměla čím dál intenzivnější pocit, že tentokrát bychom to měli vzít za jiný konec. Kdybych jen věděla, za jaký přesně…

 

 

Advertisements

8 responses to “novinky v novém roce

  1. Ty jo, toho je ;). Docela by me zajimalo, jak by dopadl Matysek. Kazdopadne jsem strasne rada, ze je zarijovej a nemusim to resit ted.
    Ma taky to pretaceni a krizem koordinaci ruka/oko (nevim, jak se to jmenuje odborne, ale kresli pravou a kouka levym okem, maji to s Barunkou oba dva). A pismenka otaci skoro vsechny obracene, i kdyz mu je predepisu a on na to kouka. Co ti na to doporucili u Mayky? Nebo to proste prejde casem samo?
    Jinak mam u tebe s Lilly pocit jako u sebe s Barunkou, venuju se ji vyrazne min, nez v tom samem veku Matyasovi, ale pritom jede rychlejc. Navic od ni vpodstate podvedome ocekavam, ze se vsechno tak nejak sama nauci, protoze mam latku nastavenou Matyasem ted a uz ai samozrejme nepamatuju, conpresne zvladal a nezvladal pred dvema lety.
    A Vincent je klasickej kluk. Encyklopedie u nas frcej dodneska a Barunka je z toho spatna, protoze ta chce zase klasicke pribehy nejradsi ;).
    Drzim palce na to rozhodovani. Uplne te chapu!

    • Je to zkrizena lateralita pry… a u May mi rekli, ze se to casem srovna. muzeme trenovat takove to skladani podle predlohy zrcadlove, treba tangramy nebo obrazky z tecek atd…

  2. Toňa to měla taky, ale samo se jí to rovná, semtam se jí povede ještě napsat obrácenně L, ale už spíš výjimečně. Trochu si plete d a b.

    Možná u zápisu ti taky řeknou, jak to s Lilly vidí, takhle působí perfektně nachystaná, zvlášť když vezmeš v potaz, že jí ještě zbývá 3/4 roku. Je to šikulka 🙂 Ona je prázdninová? Tam je to vždycky s odkladem tak trochu na hraně že? Už jsem slyšela i názory, že zpětně to dítě rodiče měli dát rovnou, že se naopak už navěky nudilo 🙂 Možná by ti i ve školce poradili, já tedy na ty učitelky (zvlášť na jednu) hodně dala a jsem ráda, vidí dítě zase v úplně jiné poloze než my rodiče.

    • Lilly je koncem cervence… tj. bude urcite jedna z nejmladsich. poslednich par dni zkousim ruzne ukoly a tak, moc jsem se tomu nevenovala. pokud ji to jde, je v pohode, jakmile to nema uplne spravne nebo neco jemne vytknu, jde trucovat a brecet… tak nevim, inteligencne je urcite vyspela dost, ale emocne asi jeste ne. a ten rok je sakra rozdil… uvidime, co u zapisu, stejne musime. A jeste se zeptam ucitelky ve skolce a ve skole, jestli by ji mohli dat do tridy kde by bylo vic takovych deti… jenze to si nejde moc vybirat ze…

      • Ono pak máš na rozmyšlení čas asi tak do konce května, to se taky leccos posune. Emočně to měla Toňa, u ní nám právě rozmluvili nápad dát ji dřív, že se tam ztratí (i když já o tom uvažovala tak z 30 %, každpoádně hlavou mi to proběhlo). Navíc tenkrát učitelky říkaly, že ona je ten typ, co jí vůbec rok školky navíc nebude vadit, je hravá, baví ji to tam… Naopak úplně stejně staré zářijové holčičce od ní ze třídy tenkrát doporučily už do školy jít – ta se ve školce už nudila a byla i sociálně dost zralá. Je to dítko od dítka 🙂

      • A jak to nakonec bylo u vas? Jak jste spokojeni s volbou s odstupem? Koukla jsem ted zpetne na prispevek z lonska, vypada to, ze jsou si s L. hodne podobne i povahove. Byt L. v zari, tak to neresim a taky jde az ten dalsi rok… Chjo. Ale v rodine si vsichni mysli, ze to proste zvladne a ze je zbytecne, aby byla jeste rok ve skolce, ze se tam nic nenauci… je to jak s tou skolou u May, mam jedina pocit, ze by to melo byt jinak… tak uvidime…

  3. My to řešili loni. Narození 31.8., zkřížená lateralita, první písmenko při sluchové analýze ok, poslední hůře. Dali jsme odklad, v PPP při objednávacím telefonátu (u žádosti o odklad musí být orientační vyšetření z PPP, což Vám třeba taky pomůže vyhodnotit situaci) se ptali, proč chceme odklad, a když jsme začala datem narození, dál se neptali: okok, chápem. Ve školce se teda poměrně nudí, má pocit kinga (což úplně zas ale neni), všichni kámoši mu šli do školy – takže trochu průda. Ale po zvážení kol a kolem všeho – člověk stejně nikdy neví, jaké rozhodnutí by bylo nejlepší; může jít dýl a chytnout blbou úču, zatímco kdyby šel dřív… a tak dále… U mě hrálo roli ještě zvážení toho, že by byl ve třídě fakt nejmladší, byly by tam děti rozené září – srpen PLUS děti s odkladem (cca 10 na třídu, na cílené škole). Že by byl ranař, to není, je to spíš „chlapec s duhovou kuličkou“, smírný a mírný, a kompenzaci věku byl nezažil ani v těláku, kdy by byl nejspíš mezi těmi ne úplně výkonáři. Zkrátka, jak říká jedna moje stařičká moudrá profesorka říká: Prázdninové děti mají rok od pánaboha :). Přeju šťastné rozhodnutí!!!

    • Díky za zkušenosti… Být Lilly kluk, neřeším a dám taky odklad. Přece jen u kluků je to ještě víc o fyzické zdatnosti…

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s