tak jak je to s tím mlékem?

Díky diskuzi s Jolanou jsem zjistila, že podle posledních výzkumů je mléko a potažmo velký přísun vápníku příčinou častějších zlomenin…

Už delší dobu sleduju vývoj názorů na mléko. Nejdřív bylo mléko zdravé a prospěšné a teď je zase skoro škodlivé… navíc se taky dost rozšířil názor, že kravské mléko není vhodné pro dospělé. 

Já to mám takhle. Mléka a mléčných výrobků sním denně poměrně hodně. Ráno skoro vždycky buď musli s mlékem (v zimě, s ohřátým), nebo jogurt nebo tvaroháček (v létě). K svačině někdy další jogurt a k večeři třeba něco se sýrem – Lev teda tvrdí, že nejím chleba se sýrem, ale sýr s chlebem… Miluju sýry, v jakékoliv podobě a formě. Kdybych si měla vybrat, jestli čokoládu nebo sýr, vezmu sýr. A sýr jsem schopná dát skoro na všechno 😀 K tomu do velkého hrnku kafe, půl napůl s mlíkem, tak třikrát. Kvůli holkám kupujeme plnotučné mléko… a holky toho mléka a mléčných výrobků taky sní docela dost (není se čemu divit, když to vidí u mne).

Na druhou stranu nemusím moc pečivo a maso. Maso bych klidně měla jednou dvakrát týdně, někdy ani to ne a ráno mě pečivo k snídani teda vůbec neláká, to mám spíš jako lehkou večeři…

Někde jsem taky četla, že pokud se takhle člověk stravuje od malička, tak tělo nepřestane vyrábět enzymy potřebné k trávení mléka a pak to problémy nedělá. Já mám naopak problém, pokud nemůžu mléko. Teď bych třeba kvůli vstřebávání železa taky mléko a vápník vůbec neměla… Jak to mám ale udělat, když mám zároveň kojit, to fakt nevím. A dieta ze steaků a podobných jídel mi radost vůbec nedělá.

Jestli je to tím, že jako malá jsem červené maso do sedmi let nejedla vůbec a pak vyjímečně a naopak sýry a mléko jedla pořád…

BTW Lev s námi tolik mléka nekonzumuje. Jeho snídaně je většinou čaj a sušenka, někdy třeba vánočka s marmeládou nebo tak něco.

A co snídáte vy a vaše děti?

Příspěvek byl publikován v rubrice moje. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

25 responses to “tak jak je to s tím mlékem?

  1. Jee, o snídaních mám zrovna rozepsáno :-))))) to je vtipné. Já snídám ovesné kaše s ovocem nebo müsli s jogurtem a ovoce. Mléko samotné nepiju a dávám ho jen do kafe. Jogurty, tvarohy, zakysanou smetanu a sýry můžu ovšem v jakémkoliv množství a denní či noční době. Chleba se šunkou je o ničem, když je bez sýra. Pečená zelenina taky, když je bez Ricotty nebo Lučiny…atd. 🙂 takže Tě chápu. Dětská dr mi říkala, že dva jogurty denně jsou při kojení v pohodě, i tvrdé sýry. Dobré ale není pít sólo mléko nebo jíst plísňové sýry – kvůli přenosu na mimi.

  2. Já si nemůžu pomoct, ale nejsme přece všichni stejní. Když mi něco opavdu chutná (teď nemluví o třetí tequile na baru), věřím, že to potřebuju a že mi to dělá dobře. Takže přeju „na zdraví“, ale mlíkem si nepřipiju. Zato si dám na počest víry v signály vlastního těla pořádnej kus pečínky.

  3. a) nemůžu si pomoct – ale ke kojení pití mléka netřeba – stejně jako piva. jde jen o ten vápník, co ho někdo může mít nedostatek. ke zkvalitnění pomůžou bylinky.
    b) dlouho jsem si myslela, že „když mi chutná – tělo si řekne“ – a ono neplatí vždy. příklad. – miluju papriky – zvl. pečené – a nesmím, protože je nesnáším (napadlo mudra po 16!letech potíží)
    c) pokud se za snídani počítá jídlo po desáté – tak přírodní řízek, prosím 😉 5xdenně, 7xtýdně. Příloha a pečivo jsou přežitek. (Ano, jsem sova jak vyšitá, jíst kolem druhé – čtvrté ranní mi nedělá problém)
    Snídaně celkově – jsem se pobavila – ať se zasmějete taky:
    1.syn – 6:05 snídaně – musli, jogurt, chleba (domácí, toustový) – džus, čaj
    2.dcera – vstane v 6:30, „probere se“ na 9. snídaně – sladká (kobliha, šáteček..) (Sova)
    3.dcera – 6:30 – snídaně – chleba (domácí nebo toustový), sendvič
    4. syn – 6:30 – cereálie (nee musli) – s vodou (max. 1lžíci domácího! mléka), jogurt
    Svačiny – dopoledne ovoce, jogurt. Odpoledne – sendvič, ovoce, suška (sportují)
    K tomu si přidej, že já, starší dcera a Logik – vidíme zeleninu a omdléváme, nejstarší synek a mladší dcera nemusí sladké, pečivo domácí (a v omezené míře – zvířata, co z nich máme maso už ho snědla dost), knedlíky a kynuté vůbec jíme vyjímečně, nemásla a nesýry dáváme k masu – a šups radostně navařit 😉

  4. Řídila bych se vlastní chutí a vědecky zdůvodněné rady bez čtení prohnala skartovačkou.
    Snídám kofeinové kafe s mlékem, dva až tři šálky při ranním čtení novin, rozhýbávání se poklízením doma, pak po ranním průletu kolem zvěře vločková kaše s máslem, kakaem a když je, tak čerstvým sezonním ovocem. Silný černý čaj.
    Maso moc nemusím, víc sním sýra, tvarohu, vajec, ale občas biftek prostě musím. Pak třeba půl roku zase ne. Všimla jsem si, že mé chutě jsou vázány na roční dobu a druh fyzické aktivity a také na duševní zátěži. Když dřu, tak potřebuji hodně červeného masa, ve stresu zase kakao s medem a bílým jogurtem.
    Už jako dítě jsem nemusela rajskou, zelí jsem si dávala jen lžíci a to ještě proto, že jsem musela, v paprikových omáčkách jsem se nimrala, ale chlebem s máslem a čerstvou kapií jsem se cpala, lečo bylo jídlo za trest. V dospělosti mi diagnostikovali potravinovou alergii na papriku, lilkovité a brukvovité. Samozřejmě, že vařím z „rizikových“ potravin a že to většinou i jím. Vařit sobě zvlášť a rodině zvlášť a ještě zohledňovat chutě každého jednoho, to bych nedělala nic jiného, jen stála u sporáku. Občas ale nemohu pokrm při vaření ani ochutnat a místo oběda si dám třeba jablko.
    Neřeš to, nečti doporučení kapacit. Tělo si opravdu samo řekne.

    • no jo, jenze co kdyz si v pripade Lilly treba rika jen o sladke a ovoce a zeleninu neji vubec… a uz ji to dohnalo, napisu asi zvlast…

  5. No jo, jednou je nezdravé mléko a já sem „medvídek Pů“.:D Já už se jenom divím..
    Já teda žádné děti nemám, sem sama ještě dítě, ale napadlo mě.. Jamie Oliver pořádal něco jako „kampaň“, jeden den, kdy rodiče a děti vaří spolu a rodiče jim vysvětlují k čemu je to a to dobrý jíst a tak. Sice už to proběhlo, ale to nebrání tomu si takový den udělat doma samy?:) Třeba by to pomohlo.. Jinak já většinou snídám na co mám chuť ale nejčastěji to bude asi jogurt s granolou (v podstatě musli) a ovoce, nebo celozrnnou housku se sýrem, šunkou a zebleninkouu:D Banánové lívanečky, ovesná kaše, všelijaké druhy smoothie.. Je toho moc:) A ke všemu cpu čaj:D

    • Olivera holky milují 😀 ale ani ten nepomohl… teda na Lilly, jakmile se rozhodne, nehne s ni vubec nic (ani ze vsechny deti okolo ni to jedi a pochutnavaji si, ani vysvetlovani, ani po zlem – to pak davi, ani nechat o hladu pul dne – na delsi pokus nemam zatim u tak maleho ditete nervy, nic)

      • já teda nevím – ale pokud je na tom takhle – nechtělo by to nějaké vyšetření, pro jistotu? Jak říká OW – tělo si (z 99%) opravdu řekne. (Jedno procento jsou vyjímky, kdy člověku chutná – a je to špatně. př. hodně celiakům chutná rohlík 😦 – mě ty papriky, no) Půl dne o hladu – je málo a neprůkazné (to mám od jednoho, náhodou moc chytrého pana doktora)

      • zkusim se jeste preptat dr. co navrhuje… a jak dlouho bys nechala 4lete dite o hladu? ja max do dalsiho hlavniho jidla…

  6. Tak u nás, obě děti snídají, my s manželem ne. Odmalinka nemůžu snídat hned po probuzení, prostě do sebe nic nedostanu, až tak 2-3 hodiny po probuzení a to si obvykle dávám jogurt, někdy pečivo s něčím(a tedy taky, chleba se šunkou bez sýra není to ono). Děti snídají téměř vždy sladká jídla, cereálie s mlékem, jogurt, chleba s marmeládou, buchtu. Mléko pijí oba, manžel semtam, já jen v kafi, jinak vůbec. Vůbec nejsem na sladké, buchtu semtam, to samé dorty apod. Co se týče sladkého, tak mlsná mě honí v podstatě jen na čokoládu. Miluju sýry, snad všechny druhy. Ale zároveň mám ráda maso, daleko víc než kuřecí nebo vepřové hovězí – na něm miluju takovou tu železitou chuť (to samé játra), bych to snad jedla i syrové 🙂 Ale ne k snídani 😉
    Taky mám jídla vázána na roční dobu, z podzima je větší chuť na maso a luštěniny, v létě bych možná přežila na zelenině a cottage.

    • zajimavy, jak je to vsude jinak… ja se nenasnidat, tak sebou pak nekde svihnu… a snidane musi byt poradna, zato vecere klidne lehka…

      • Mně prostě ráno jíst nejde, dobré je to o víkendu, o prázdninách kdy se můžu probouzet pozvolna, to si kolem té deváté něco dám. Vím, že to není ideál, já se vlastně stravuju strašně nesprávně, ale nějak s tím nic neumím dělat 🙂

  7. Já nevím… Jestli se o všem poslední dobou moc nepřemýšlí… Mléko celá naše rodina pila a pije, i čerstvě nadojené kravské. Zatím stále žijeme.
    PS: Jsem ale hrozně ráda, že výzkumy rehabilitovaly máslo, sádlo a vajíčka (už je to zase zdravé), což jsem ostatně nikdy ze stravy nevynechala… 🙂

    • vid 😀 ja miluju maslo a margarin nesnasim od dob, kdy jsem dostavala absolutne priserne svaciny do skoly… pamatujes chleba Moskvu? takovy ten tmavy ctverec? tak kdyz se nedalo sehnat margarin juno, dostala jsem tohle namazane herou… margarin byl ale jedina vec, ve ktere se muj otec zmylil, co se stravovani tyka…

      • pravidelně jsem svačila tak, že jsem si kousla od několika spolužáků 😀 a záviděla jim normální chleba s máslem… dodneška miluju obyč chleba a máslo, klidně i samotné…

  8. Já na škole nesnídala, trvalo mi delší dobu, než „nastartovalo“ trávení, snídala jsem první přestávku a to klasickou svačinu, takže rohlík se šunkou, sýrem nebo salámem, o víkendech většinou něco sladkého. Když jsem začala snídat (z různých důvodů), byla to vždycky buď variace na pečivo s máslem a nějakou oblohou, nebo sladké pečivo/jogurt s müsli. V prvním těhotenství jsem musela před snídaní co nejrychleji sníst nějakou sušenku, jinak se mi dělalo špatně, teď ve druhém jsem naopak úplně přestala snášet sladké snídaně a dělá se mi špatně z nich… později dopoledne už je sladké ok.

      • Tak u druhého to zjistím až tak za rok 😀 a u první ani moc ne, jedla jsem relativně pestře, docela dost sladké a hlavně tak nějak furt něco a dítě je nejedlík. Je pravda, že do sušenek, čokolády nebo zmrzliny ji nutit nemusím (21 měsícú), ale docela ráda má i ovoce a zeleninu (ovšem jak kdy a většinou v jednom období jen jeden konkrétní druh), pečivo, šunku, někdy maso (podle nálady) a potrpí si na krupicovou kaši a polívky – což jsem teda nejedla prakticky vůbec, já polívková moc nejsem 😉

Zanechat Odpověď

