Laboratoř (a malé zamyšlení)

Včera jsem po obědě vzala holky do „laboratoře“. 

Je to jedno z mála míst, co se nám povedlo objevit v „blízkém“ okolí (čti do 100 km). Městečko je asi 55 km daleko a shodou okolností je tam i nejbližší porodnice…

Laboratoř jsem už možná popisovala jinde, je to něco jako iQ park, ale zaměřené spíš na mladší děti. Kromě tématické výstavy je tam třeba i perfektně vybavená dílna, kde si můžou děti vyrobit podle sebe nebo podle návodu skoro co chtějí 😛 

Holky to tam moc baví, vždycky si najdou něco zajímavého. Tentokrát jsme měly díky místnímu turnaji ve fotbale skoro celou dobu laboratoř jen pro sebe. Největší hit byly lodičky, poháněné nafukovacími balonky. Lilly nakonec přišla se zlepšovákem, že vlastně nepotřebuje žádnou destičku jako lodičku, stačí balonek a brčko, přidělat gumičkou brčko, nafouknout balonek a je to jako motorový člun 🙂 (Pokud byste chtěli zkoušet v domácích podmínkách, menší problém bude v nafukování… v laboratoři na to mají zařízení, tak si nestrhnete plíce…). 

Co mě ale zarazilo, za celé odpoledne jsem neviděla moc rodičů, kteří by se nějak aktivněji podíleli na hrách svých dětí. Většina rodičů si našla nějaké hezké místo k sezení a už jeli na telefonech nebo ipadech. Občas děti vyfotili a to byla asi tak veškerá „interakce“ s dítětem. Pak venku na hřišti totéž. Rodiče na lavičkách s mobily a děti, poraďte si samy… Je to už i v ČR stejné? 

 

17 responses to “Laboratoř (a malé zamyšlení)

  1. Když už s malou jdu na nějakou takovou akci (u nás v Technickém muzeu např.), tak tam jdu cíleně s tím, že si chci vyhrát s ní. Nebo v Bongu. Mrzí mě pak, když už jí někde nestačím (jsem moc vysoká a tím pádem v některých atrakcích ne tak rychlá, jako ona). Ale někdy ji správně línovýchovně nechávám, ať si hraje sama. Ona to tak má ráda, vždycky si někde najde nějaké spoluhráče věkově přiměřené. Některé její hry mě holt nebaví 🙂 Ale ráda jí učím ty své :-)))))))) U nás na hřištích se rodiče moc nezapojují, jen s těmi nejmenšími. V Bongu jak kdo, ale sama tam dospělák nejsem.

  2. V něčem takovém bych se určitě zapojovala, ale na pískovišti, trapně přiznám, jedu ten mobil 🙂 myslím, že mě taky nepotřebuje pořád za zadkem… zachraňuju, jen když se něco děje nebo se dostane do sporu s ostatními.

    • Jakože, jasně že když na mě dělá kuk zpoza klouzačky, tak dělám kuk taky a obíhám s ní, nebo jí uplácám bábovku, nebo ji vysadím na houpačku… ale když se spokojeně popelí v písku, tak se jí do toho zbytečně nepletu. Mám pocit, že někteří rodiče asistují dětem u všeho a děti si pak ani neumí hrát samy, toho bych nerada dosáhla 🙂

    • já jsem to většinou nikdy moc nevydržela, sedět 😀 s May to ani nešlo, ona bábovkám moc nedala a pořád se sápala na ty velké prolézačky pro starší děti… S Lilly to je lepší, ale ta zase vyžaduje aktivní asistenci u těch bábovek 😀 si nevybereš…

      • Jasně no, teď jsem se pokoušela osmahnout maso a byla za stehno odtáhnutá z kuchyně 😀 je to všechno dohromady, povaha, období… ale když to jde, užívám trochy klidu a nejsem přehnaně iniciativní 😀

      • to já jo, baví mě to… teď to teda už moc nedávám, ale jinak nahánění po hřiští alá drak nebo čarodějnice baví zatím i May a její kamarádky…

  3. Na hřištích tady vidím víc zapojených rodičů, ajfouny nesjíždí. Spíš proklábosí co kde .. (na rozdíl od dřívějšího bydliště, je tady opravdu ten vztah a přístup jiný – celkově). A taky jsou třeba „parky“, kde se se vstupem rodičů na atrakce ani nepočítá 😦 na rozdíl třeba od pražského Beka.

  4. Tak zrovna v podobných „laboratořích“ se zapojuju s radostí. A jelikož jsem hračička, tak kde to jde, i na prolejzačku, klouzačku apod. vlezu 🙂 Na písku se už neúčastním, nikdo to po mně totiž už nechce. A spíš než mobil jedu krafání s okolím. Zrovna jsme minule komentovali, jak už ty děti nenaháníme, že nám prostě zmizí a rodič je zajímá, jen když podá peníz na zmrzlinu. Letí to, za chvíli už s dětmi chodit nikam nebudeme 😦

    • jo, to máš taky pravdu… May je nejšťastnější, když má bandu kamarádů a může s nimi lítat venku… zatím jenom kolem baráku, ale ono se to začíná pomalu zvětšovat. Poslední dobou to vypadá tak, že kamarád pro ní přijde, May řekne „Jdu ven, můžu?“ a pak jen, „čau“, práskne dveřmi (v lepším případě, v horším je nechá otevřené) a zmizí venku…

      • Tak takhle si to u svých dětí pamatuji, u vnuků již méně, ven jsme je, doslova museli vyhánět a dnes? Nevím jak to chodí ale bývala jsem hravá babička a laboratoř jsme mívali i doma? Měnit barvičky v titračkách a koukat do mikroskopu, mě baví dodnes, jen si se mnou nikdo nechce již hrát, mají jiné hry, tedy „vnoučci„ a můj vztah k „nové době„ již znáš? Dobrou Sedmikrásko…….

  5. Mobil je zkáza lidstva. V poslední době, když mám čas vyhrazený na Motýlka, záměrně nechávám mobil na nějakém vzdáleném místě. Nebo doma, když jdeme ven. Abych „neujížděla“.

    • Vanilko, ja zase nemam data, takze venku je to ok (nepocitam-li knizky stazene v iBooks) a doma jsem si uz kolikrat schvalne vypnula wifinu. Zjistila jsem totiz, ze ten mobil mam v ruce skoro furt.
      Tedy ted ne, jelikoz jsem ho musela reklamovat a cekam na vysledek. Mezitim mam manzeluv stary a jak uz jsem skoro ctyri roky zvykla na iPhone, strasne se u Androidu vztekam a skoro ho nepouzivam. Taky cesta :D.

  6. Jinak pokud jsme na podobnem miste, jak popisujes, urcite se zapojuju. Na hristi a piskovisti dle nalady a zadosti zvere. Pokud o me nestojej a spokojene se zabavej, rada si vyndam ten mobil (a knizku v nem, viz koment Vanilce). Pokud si me deti zadaji, jsem s nimi.
    Kolem sebe vidim extremy na obe strany – matka neustale stojici za zadkem diteti, ktere o to nestoji i takove, co sedi na lavicce a na sve dite bud pokrikuji (obcas dost nevybirava slova) nebo ho uplne ignoruji. Ale prijde mi, ze velka vetsina maminek to ma podobne jako ja.

Zanechat Odpověď

