Švédské svačiny

Je to poměrně jednoduché a tohle bychom se mohli například od Švédů přiučit. Zatímco u nás si odborníci stýskají, že děti ve školách (ani doma) nejedí ovoce a zeleninu, tady je to naopak běžné. 

Proč? Protože je zákaz nosit k svačině do školy něco jiného, než je ovoce nebo zelenina. Protože tady na základních školách nenajdete automaty na limonády a sušenky. Protože děti jsou tak zvyklé už od školky, kde mají ovocné a zeleninové svačiny zdarma, a tak neprostestují. Protože každou přestávku chodí všechny děti za každého počasí lítat ven (nehrozí tak sezení u mobilů) a pak jim pochopitelně vyhládne a snědí i to ovoce…

Celý ten hezký systém má ale, kromě financí, jeden velmi osobní háček. Třeba Lilly od miminka prostě zeleninu ani ovoce v syrovém stavu nepozře… Ve školce zatím nabízejí každý den, už rok. Nijak jí to nenutí, jen nabídnou, jako ostatním. Doufala jsem, že když uvidí ostatní děti, tak se přidá. Lilly má ale svojí hlavu a to v tom dobrém i v tom špatném smyslu. Má svůj názor a nic a nikdo s ní pak nehne… Někdy se mi povede jí přemluvit, aby alespoň zkusila ochutnat, ale to pak začne dávit, tak nevím, co s tím…

Příspěvek byl publikován v rubrice Lilly, Sever. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

19 responses to “Švédské svačiny

  1. Říkala jsem si, jestli se tenhle problém už zlepšil. Hmm, nezlepšil 😦
    Jen ovoce a zeleninu? Co mléčné výrobky? Tedy nejsem horlivý zastánce, ta má mívá na svačinu téměř výhradně ovoce a zeleninu, občas nějaké pečivo, občas jogurt, ale pamatuju si z Norska, jak tam všichni pili mléko po litrech 🙂

    • to jo… mají tady k obědu místo čaje mlíko nebo vodu a pijou mlíko taky na litry… možná až moc, protože pak tady mají spoustu lidí, co mají alergii na laktozu… a v každém obchodě lactose free oddělení…

  2. taky nemůžu – je mi mdlo jen se na zeleninu a ovoce podívám .. (vyjímka je banán a meloun). Na některých školách tady funguje – dobře – systém „svačinek“ – za mírný peníz mají děti svačiny zajištěny – různorodé. a k tomu „mlíčenky“ – za 5,-Kč dotované jogurty, smet. krémy, mlíčka …

      • jedí – a bez problémů. Někde je dostanou až do třídy (např. u Logika), někde vyzvednou v „kantýně“. Sladký je tam max. šáteček – jednou za 14-15 dní. K obědu mívá čaj, bílou kávu, kakao (zřídka), vodu (šťávu si dá, kdo chce). V některých městech jdou i objednat ráno po telefonu (rodič nestíhá nebo zapomene) .. Školy se snaží..

      • ten projekt „ovoce“ je i tady na školách (i u Logika) – ale v tom článku řekli taky podstatné … „záleží na rodině“. Když vidím maminy, co do prcků strkají hranolky (nemají čas) – a domácnosti, kde se „vaří“ polotovary – dětem vinu za špatné stravovací návyky nedávám.

      • jak jsem koukala na ty sváčky u Vás – Logik by se nenajedl. Ani ovoce – ani zeleninu. (banán, meloun, kivi, hruška; zelí, cibule, česnek, červená řepa, luštěniny) Občas zkusí i něco jiného – občas.

      • do školy můžeš dát jakoukoliv zeleninu nebo ovoce (ale nic jiného, to mě zezačátku rozčilovalo, ani třeba sýr s knackebrotem, nic)

      • By mně zajímalo: jak to třeba řeší, když dítě fakt nemůže? alergie, nesnášenlivost .. výjimka? A jak tam jsou děti dlouho? – nemají do oběda hlad? a co odpoledne?

      • Netuším… Oběd mají brzo a dobrý, můžou si k tomu vzít neomezeně knackebrotu a másla plus mají automat na mléko. Odpoledne v družině mají taky svačinu, ale May nechodí tak nevím jak to funguje.

  3. A co mívají k obědu?
    U nás bychom u Mika se zeleninou taky neuspěli, ovoce lepší, ale taky nejí všechno. Navíc mám pocit, že by ho to nezasytilo, má nějakou spotřebu poslední dobou (a přitom nekyne) 🙂 Takže dostává většinou nějaké pečivo, jogurt a ovoce. Jinak co mě štve na školách, jsou ty jejich bufety, kde mají samé „nezdravé“ pochutiny. Mik škemral, že tam chce, tak jsem mu jednou dala nějaký drobák, aby nebyl úplně out, ale pak když jsem mu řekla, že si má brát vlastní, najednou do bufáče zas až tak nepotřeboval 🙂

    • K obědu mají teplé jídlo, jedno, normální severskou kuchyni 🙂 když nechtějí, můžou si dát ten knackebrot s máslem… nikdo tady nenutí dojídat nebo tak.

  4. jestli Tě to zajímá (protože já jsem stravováním dětí posedlá) – okopčím nabídku Logikova bufetu. Mají ještě automat – ale tam jsou i bagety, obl.housky, knekrbrotky, Chipsy taky, jasně, ale minimum. Energy-cokoli NIC. Nápojový automat – je rozšířený o nabídku čajů, ale i studené nápoje.

    • já až tak posedlá nejsem, byl můj táta a stačilo mi to… takže až tak moc neřeším. zajímá mě to spíš z pohledu rozdílů mezi ČR a severem 🙂 Jestli chces, můžu ti písnout obědový jídelníček May na oplátku 🙂

      • 🙂 jsem posedlá – zvědavostí. Jinak neřeším, protože zrovna u dětí jako je Logik, by člověk zešílel. Rozdíly totiž nejsou jen mezi ČR a zbytkem světa – ale i v rámci ČR (dost velké, což jsem nevěděla). Pak se divím, že „jinde“, a to třeba ob 150 km dál, něco „nejde“. mail: jolana88@gmail.com Děkuji

  5. U nás ve škole je také možnost svačinek, dívala jsem se jen zběžně, co obsahují, rozhodně víc než jen ovoce a zeleninu. Ale většinou nic sladkého. Na můj vkus zbytečně drahé, když malá toho zas tak moc nesní a ovoce, zelenina, případně nějaký ten jogurt jí stačí. Mají tam „zdravý“ automat… hlavně různé mléčné výrobky (většinou přislazené), ty nejhrůznější hrůzy tam ale nemají. Občas zadarmo nějaké to ovoce, nebo ovocnou šťávu. Někdy dostávají ovoce i u oběda.

Zanechat Odpověď

