Glad Påsk :-)

aneb Veselé Velikonoce (s mírným zpožděním, byli jsme většinou venku, protože takhle krásně tady nebylo od loňského léta a nejspíš do léta zase nebude…)

Švédové na Velikonoce nemají pomlázku, ale to, co vidíte na fotce. Slouží to už jenom jako dekorace, přestože ty březové větvičky s barevnými pírky mají s tou naší pomlázkou společný dávno zapomenutý pohanský původ. Vajíček se tady taky jí na Velikonoce hodně a taky krevet a dalších dobrot. Obvykle to vypadá tak, že se sejde celá rodina a hodují. Kupodivu kromě tradičních Semlor (recept jsem našla v češtině tady, načež jsem zjistila, že ona Češka žila asi 10km od nás, … svět je malý co… škoda, že už tady není), což jsou takové sladké žemle, plněné mandlovou směsí a šlehačkou z hrozně tučné smetany, se nic dalšího tradičního na Velikonoce nepeče. A semlor se jedí před Velikonocemi, na začátku půstu.

Křesťanské tradice se moc nedodržují, kdo je více věřící, zajde do kostela, ale je to skoro jako u nás, čím mladší lidi, tím méně jich do kostela chodí. Další pohanská tradice, která se v pozměněné podobě udržela, je koledování. To ale vypadá jinak, než u nás, chodí kluci i holky, oblečení jako čarodejnice se šátky na hlavě a pokud jim dáte sladkosti, slíbí, že vám neprovedou nějakou čarodějnickou lumpárnu. Původně Švédové věřili, že čarodejnice létají na svoje rejdy na kouzelný vrch Blåkulla, kam unášejí s sebou i děti. Na čarodejnice se i střílelo, dneska se používají jen rachejtle. (Malá odbočka – nevím, jak jinde, ale tady sousedi vzali to pouštění rachejtlí docela vážně a zezačátku jsme si opravdu mysleli, že se někde blízko střílí. Kocour si to myslel taky a když to trvalo asi hodinu v kuse, tak celý poděšený zalezl k nám pod peřinu… rachejtle totiž sousedi pouštěli po jedné nebo po dvou a iluze střelby byla dokonalá). Někde se prý místo koledování dávají jen speciální velikonoční dopisy.

A pochopitelně, nesmí chybět dětmi velmi oblíbené hledání velkého až obřího papírového vajíčka plného dobrot nebo menších dárečků 🙂

Hrozně mě baví popisovat naprosto gender korektním Švédům naše Velikonoční tradice. Když se od popisu pomlázky dostanu k popisu jejího použití, klesají jinak většinou netečným Švédům bez výjimky brady a lezou oči z důlků, doslova 😀

 

wpid-dsc_0139.jpg

 

6 responses to “Glad Påsk :-)

    • Se švédštinou je to kříž… ta jejich výslovnost je vražedná. Jinak už alespoň sem tam něco rozumím, dokonce se i dokážu pod nátlakem vymáčknout a dát dohromady i holou větu 😀 které ale většinou Švédové nerozumí, tak přejdu radši do angličtiny… chodím sice na kurz, ale jednou týdně je na procvičení mluvení málo. Budu se ale muset nějak donutit a naučit se líp, protože příští školní rok se očekává, že budu May pomáhat s úkoly, pochopitelně ve švédštině… navíc ona si s kamarády povídá švédsky a oni se na mě obrací taky švédsky…

      • Já mám totiž bytostný odpor ke germánským jazykům a švédštinu bych asi nepřekonala 🙂 Ale nikdy neříkej nikdy… až si s tebou May začne chtít povídat jen švédsky, tak ti nic jiného nezbude 🙂

  1. Dík za posty o Švédsku a jejich zvycích. Jak se tam tváří na pomlázku, to bych fakt chtěla vidět 🙂 Jinak držím palce, ať švédština jde, stejnak ty děti to mají perfektní, jak jim to ještě do těch hlaviček leze lehce.
    Mně se nelíbí němčina, měla jsem s ní na gymplu velké problémy, resp. jak mě nebavila, tak jsem na to trochu kašlala a prolejzala opravdu taktak. Fakt je, že něco mi v hlavě uvízlo, jak jsem vloni zjistila. Ale švédština a dánština se mi docela líbí, nepřipadají mi tak tvrdé. Sledujeme filmy a seriály v původním znění, když se některé namanou – takže bych tam už uměla aspoň poděkovat 🙂

    • poděkovat je ještě docela dobrý… to se alespoň čte stejně, jako se to píše… ale třeba taková hvězda… „stjärna“ bych ještě odvodila i správně, ovšem že se to čte zhruba „chuena“ jsem zjistila, až když Lilly na besídce zpívala Blikej blikej hvězdičko ve švédské verzi (Blinka blinka lilla stjärna…)

Zanechat Odpověď

