Our parents were not responsible for entertaining us.

Říkají vám děti „Já se nudím“? A jak na to reagujete?

(velmi zajímavý článek...)

If we dared to mutter those two words, „I’m bored,“ we would be handed a chore.

I have not one memory of the vacation that my parents probably saved for months for: the vacation that was most likely quite stressful. The „most magical place on Earth“ in my childhood was not a theme park; it was my home, my bedroom, my backyard, my friends, my family, my books and my mind.

When we make life a grand production, our children become audience members and their appetite for entertainment grows. Are we creating a generation of people who cannot find the beauty in the mundane?

Do we want to teach our children that the magic of life is something that comes beautifully gift-wrapped — or that magic is something you discover on your own?

15 responses to “Our parents were not responsible for entertaining us.

  1. Krásný článek. Velmi pravdivý. Moje dětství taky nebylo dokonalé, ale samozřejmě mám na něj krásné vzpomínky. My – dnešní matky – se teď snažíme o to, aby každý den byl pro naše děti výjimečný. Tím ale ta výjimečnost zanikne a co těm našim dětem tedy z toho v paměti zbyde?

  2. po dlouhé době slyším rozumnou řeč? .. měla bych mít asi radost, že o cenu „Matka roku“ ani nesoutěžím 😉 nejsem – a netoužím být – dokonalá – radši večer společně povečeříme a před spaním si dáme zmrzku 😀

    • taky se začínám pomalu překlápět od všech těch monte a dalších aktivit smeřem k prožívání normálních činností a činností, které děláme doma spolu…

      • mě se to třeba ani moc netýká (s ohledem na Logika jedeme TEACCH – neumí si hrát, např.). Vídám spousty rodičů, co děti až nutí do „kúl a supr“ činností – jen aby dali obrázek na net a splnili bodík.

      • aha, tak to chapu…. ja jsem to zacala pomerne brzo tridit na to, kolik casu trva priprava a pak uklid vs. kolik casu skutecne dite stravi s tou aktivitou… napriklad uvarit domaci modelinu je super, kresleni prstem do krupice uz tolik ne. Idealni treba byly potravinove barvy a snih, priprava skoro zadna, uklid rychle a zabavily se mi tady tri deti asi dve hodiny 🙂

      • povětšinou když někde řeknu, že i já si zasloužím „hoďku“ denně klidu – protáčí se panenky. ale souhlasím s Tebou – děti se dokáží zabavit, mají mít svůj prostor – a soukromě si myslím, že neustálé „vylepšování“ podmínek jim neprospívá. Krom toho se rodiče tak soustředí na „dokonalost“, ž dítko samotné jaksi zaostává za středem dění. Prosazuju přístup lážo-plážo .. 😀 Společná aktivita bývá vzácností – a umíme si ji užít

      • To je ale nutnost mít alespoň trochu času na sebe… Teď už vím, že prvního půl roku s miminkem to bude asi utopie, první rok taky nic moc, ale pak by se to mělo zlepšovat… A teď, Když chodí obě holky do školky a školy, je to úplná pohoda… Užívám dokud můžu 😉

  3. Tak já se taky skoro stydím, ale jednak jsem líná a nemám moc buňky na vytváření zájmových aktivit, jednak si sama pamatuju, že nejlepší moje vzpomínky byly tak nějak všední: pomáhat babičce při vaření, chodit s ní na nákup, s dědou na trh nebo na návštěvu do práce, skládání si kostek a prohlížení Čtyřlístků, když babička potřebovala něco dělat v klidu… takže to od začátku nějak programově nehrotím.

  4. Pingback: Nekonečný příběh | Žít je umění

  5. S článkem v zásadě souhlasím, ale zcela otevřeně se přiznávám k tomu, že občas mám svá „rádoby dokonalá“ období … naštěstí mě mé děti v takové chvíli bleskurychle upozorní, že tudy tedy ani omylem. Pokud je něco nebaví, prostě to dělat nebudou, pokud nesouhlasí s tím, co jsem pro ně „báječného“ vymyslela, prostě mi to řeknou (ano, i Barča to umí) a nebo mě rovnou ignorujou. To mě vždycky zase zchladí a vrátí do klidové polohy s nohama na stole.
    Nicméně mi už z principu vadí argumentace „za nás to tak taky bylo, naši rodiče tohle taky dělali/nedělali a vysrostli jsme v pohodě“, apod., protože to prostě argument není. Nikdo už dneska nezjistí, co by bývalo bylo dneska jinak, kdyby to ti rodičové dělali/nedělali jinak tehdy. A to, že spoustu věcí tehdy správně (alespoň viděno dnešní optikou) nedělali, víme. Kdo dokáže odlišit, co do téhle kategotie ještě patří a co ne?
    Zadruhé autorka popisuje, jak se pěkně zabavila se třemi bratry a jak si užívali vypuštění do prostoru. Trochu mi to připomíná Hodginsonova Líného rodiče, který má k dispozici farmu se zvířátky a louky lesy. Ano, vypustit houf dětí do lesa = celý den volna pro rodiče, je třeba pouze zajistit přísun potravy (vlastní zkušenost), jenže ne každý má tu možnost stále. Dokonce bych řekla, že většina maminek ji bude mít dost omezenou. Jasně, každý si vybírá, kde bydlí, ale na vesnici se asi všichni najednou nepostěhujem. Tři čtyři děti se spolu taky rozhodně zabaví snáz než jedináček.
    Zatřetí pokud se kouknu na pinterest nebo blogy maminek, drtivá většina připravovaných aktivit se týká batolat. Pokud už maminky tvoří něco pro starší děti, jsou to spíš pomůcky do školy a na učení se zábavnou formou mi nepřijde nic špatného, naopak. Dodneška si pamatuju, jak jsem s tátou sedávala nad úkoly, kolem sebe encyklopedie, malování a spoustu dalších činčurinek, které skutečně používal a zábavnou formou mi vysvětloval všechno možné. Taky mě zarazilo tvrzení, že výtvarka patří do školy, ne domu. Nějak nechápu proč by měla. A tak dále …
    Každopádně je to vhodné k zamyšlení, aby člověk nešel ode zdi ke zdi. Aby rodiče ve snaze rozvíjet své děti dokázali sebekriticky zhodnotit, jestli o to ty děti vůbec stojí. Aby se z toho nestala právě jen ta pokrytecká sebeprezentace. Aby rodiče nechávali dětem dostatečný! volný prostor pro vlastní myšlenky, hru a seberozvoj. Abysme věci dělali tak, jak to vyhovuje nejen nám, ale i našim dětem, protože jen pak je to podle mě správně.

Zanechat Odpověď

