Přirozené důsledky

aneb o usínání…

Většinou se snažím věci vysvětlit a pokud to nefunguje, tak nechat v přiměřené míře dopadnout na holky důsledky neposlechnutí. Jenže máme problém s usínáním večer… a pak pochopitelně vstáváním ráno… a nemůžu přijít na to, co by fungovalo. Přirozený důsledek ponocování je to, že ráno holky nechtějí vstávat, všichni se pak musíme honit a někdy přijdou i pozdě. Jenže, pozdní příchod je na nás, rodiče. Máme je prý dávat dřív spát…ale jak to máme zařídit, už mi učitelka neporadí…

May to nijak zvlášť nevadí a Lilly si to buď ještě neuvědomuje, nebo jí to taky je šumák. Je to nejspíš moc dlouhá doba od večera, aby se jim to v té hlavě spojilo. Každý večer ve všední dny tedy bojujeme o spaní. Zkoušela jsem utahat venku na mrazu (já byla mrtvá, holky za hodinku zregenerovaly na plnou sílu). Zkoušela jsem pohrozit, že kdo vyleze nebo bude zlobit večer, nebude mít druhý den přístup na počítač. Nic (nejspíš taky dlouhá doba). Zkoušela jsem May vysvětlit, že když ráno vstane včas, tak stihne i třeba nějakou hru – vím, že vyhrožování a úplatky jsou špatně, ale jak teda jinak v téhle konkrétní situaci?

16 responses to “Přirozené důsledky

  1. Jo, babo raď 🙂
    Já mám jen jednu, takže jakž takž, se dvěma netuším (tedy v různém věku, pokud usínají společně ve stejnou dobu, dejme tomu).
    Utahání u nás funguje – teď o víkendu na čundru padly všechny přítomné děti za vlast prý v osm sotva zalezli do spacáku 🙂
    Běžně ale musím s malou jít spát, dokud neusne. To, co jsem nikdy předtím (tedy když trochu povyrostla) nedělala, tak od té doby, co musíme být ve školce, ale hlavně ve škole včas, tak to tak praktikuju. Protože beze mě tam ještě v pokoji dělala výstavky (oblečení různě ozdobně rozprostřené po koberci atd.), prohlížela si knížky a tak a nedala si říct. Klidně třeba hodinu, než na ni padla únava. Se mnou spí nejdéle do půl hodiny. Máme spací pravidlo: zavřít oči, nemrskat nohama a rukama a nemluvit. Chvíli se brání a má pořád nějaké otázky, ale nakonec se smíří s tím, že žádná velká diskuze nebude a pak většinou velmi rychle nudou usne 🙂 Když se s tím moc dlouho usmířit nehodlá, odcházím pryč (protože v postýlce je čas spaní a ne čas povídání a já chodím s ní spát, ne si s ní povídat) – to zabírá okamžitě. A já mám tento rituál odpočinkový taky ráda. Jen u toho někdy usnu dřív než ona, což není fajn 🙂 Dokonce bývaly doby, kdy chtěla „mantu“… pouštívala jsem jí mantru a meditaci Velkého úsměvu, pak po mně chtěla, abych jí to říkala sama (musela jsem se ji naučit na instruktorské zkoušky u nás na čchi-kungu, takže jsem si to pouštěla a ona to slyšela). U CD usínávala velmi rychle. Se mnou trochu pomaleji 🙂 Ale největší umění je překonat všechny ty TV, hry a různé zdržovačky (a la já mám ještě hlad, já mám ještě žízeň, ten můj obraz v zrcadle je ale zajímavý atd.), se kterými přijde v okamžiku, kdy proneslu zaklínadlo: je půl osmé, odchází se čistit zoubky.

  2. V sedm vykoupu a uložím malýho, vykoupem a přečtem pohádku velkýmu (v jiným pokoji, malej mezitím někdy i usne), zhasnem a děj se vůle boží. Do půlhodiny spí oba. 🙂

  3. jelikož rituály jsou můj každodenní chleba- zkušenost mám takovou, že nutno je začít s klidovou aktivitou už aspoň hoďku před večeří. Vykoupat, najíst (obráceně se nám neosvědčilo, protože voda „probere“, jídlo naopak utlumí), chvilku si povídat, jít ustlat, vyvětrat, uložit, přečíst pohádku (poslední šance napít se a vyčůrat), zhasnout .. TV jsme řešili jednoduše – nepouštěli. ev. např.Animáček – byl „klidová aktivita“ před večeří – a šlus. Důležité je dodržovat časy kdy, co. Ono se to jejich malé tílko docela dobře přizpůsobuje a zvyká. Hlavní je „vydržať“.

  4. Nakecávám hlídaným smráďatům, že když zavřou večer oči a vydrží je mít zavřený a když budou trpěliví a byli hodní, tak přiletí motýlek, co má místo křídel promítací plátno, sedne si na nos a roztáhne ty křídla na oči, a bude kino jen a pouze pro tebe, zlatíčko moje. Občas se najde frflal, co si ráno stěžuje, že motýl se nekonal, ale toho odpálkovávám, že holt asi nebyls hodný, ale to neva, dneska to máš šanci napravit. No jo, není to zrovna košer, vyvolávat pocit nedobroty. Asi bych se jako ouperka neuživila.
    U vlastního roběte se mi osvědčila pravidelnost a vlastně i dril. V období vzdorování a nespavosti jsem je nechala večer nespat, ale ráno vstávalo, nemilosrdně buzeno, jako kdyby usnulo před večerníčkem a celý den jsem je honila jak nadmutou kozu. Upřesním. Výlet, hry vyžadující fyzickou aktivitu, vyhoď si z hlavy spaní po obědě. Do týdne usínalo v půl osmé večer jak jezule. Ehm, stejně brutální jsem byla, i když přitáhlo ve tři ráno ze zábavy. V sedm jsem je hnala na pole a žádný ulejvání.
    A jak píše Jolana. Źádný vzruchy před spaním. Jo, lehce stravitelná bašta k večeři a v množství, co si dítko samo vezme. Dobrý je vypít chvíli před spaním teplé mléko s medem a nebo meduňkový čaj.
    Jo, robě mělo noční děsy. Pomohly pootevřené dveře pokoje a noční lampička. Usínalo v šeru.
    Děcka to na nás periodicky zkouší – kdo bude doma šéfovat. Ta pravá sranda je až s polodospělými puboši.

  5. No, přirozené důsledky jsou právě i to, že ať jde spát kdykoliv, stejně musí vstát… a večer pak aspoň rychleji odpadne 🙂 No, ale nakonec je to stejně jen o tom, zda my samy jsme těmi správnými vzory (zda po nich chceme jen to, co my samy fakt děláme – protože pak, si myslím, dokážeme být i dost důslední – je to náš návyk, a nemusíme nad ním přemýšlet a nutit se do toho, a dítě se prostě dříve nebo později přidá) a zda to dokážeme psychicky ustát 🙂 Já se vsadím, že pokud se já nenechám svést vlastními emocemi a touhami (stejně jak ty děti), tak žádné problémy s nastavením pravidelného spánku a včasného odchodu do školy mít nebudeme 🙂 Jak říká můj manžel: jsme větší a silnější 🙂 A techniky pomůžou, ale nespasí.

  6. Jojo, decka jsou potvory! 🙂 My u nas vladnem zeleznou kazni a ocelovou pazi. Netusim, jestli to tam na severu je stejny jako treba v GB, kde se na dite nesmis ani krive podivat, natoz mu placnout, ale na ty nase tri raubire proste nic jinyho nez „trikrat a dost (->na prdel)“ proste neplati. Nas rodice taky fackovali a lamali o nas varecky – a zadnou psychickou ujmu z toho teda nemam…

    Hlavni je, jak uz tu psano, pravidelnost a ritual pred spanim – u nas je to pisnicka (Kdyz jde maly bobr spat 🙂 a modlitbicka. Pravdou je, ze teprve ted se tretim se nam to podarilo dodrzovat az na maly vyjimky pravidelne, takze senissimus se seniorem si konecne zvykli, ale cas od casu to zkousi – tu pro piticko, tu vycurat, tu je mu vedro/zima, tu ho boli brisko („brzo te bude bolet i prdel!“ 🙂 Clovek nesmi povolit a osvedcilo se nam taky tam s nima uz nejit zpatky – proste rict „zalez a spi“ a zadny druhy treti ctvrty ukladani…

    Zena s nima pri usinani pomerne casto chvili zustane po tme (resp. se „svetluskou“) zustane u kazdyho chvili v postylce a povida si s nima…

    Hu, to jsem se rozjel 🙂 Tak si z toho neco vyber… Samozrejmosti je rano vstavani bez nejakych ulev, kdyz to nestihnou, jdou do skoly/skolky bez snidane, senior sel uz dvakrat do skolky i v pyzamu (jo, jen v lete :))

  7. díky za komentáře 🙂 my se taky snažíme o rituály, vím třeba, že když chci, aby v osm spaly, musíme začít v šest koupat… pak večeře, večerník, táta čte pohádku, já zpívám (aktuálně May chce Halí belí a Lilly Černé oči) a pak by měly spát, že jo… poslední dobou ale začaly zkoušet všechno možné i nemožné, aby to protáhly… asi taky znáte… moje reakce na to je, že vypěním a zařvu (a to už je tady na hraně, podle jejich výchovy by se nemělo ani to), zatímco Lev to vzdá a jde plnit požadavky, čímž se to ale jenom zhorší… asi si to budu muset vyříkat se Lvem 😀 jenže on je prostě moc hodný… njn…

  8. Zkus je budit ještě o trochu dřív. A fakt je z té postele vytáhnout 🙂 Takhle děláme my, když si zvykají třeba po prázdninách, protože to taky chodí spát později. Budíme dřív (rodič tedy taky trpí 🙂 ), vyneseme z postele, posadíme ke snídani. Pak jsou dříve unavené, dříve usínají a většinou ten režim zase vrátíme do normal kolejí.
    Jinak my koupeme obden, večeří někdy před, někdy po koupání, to striktně nedodržujeme. Pak nějaká pohádka v tv, pak čteme, pak můžou ještě svítit chvíli, poslouchat pohádku, číst si. Dost často, když přijdeme zhasnout, už aspoň jeden z nich spí.

  9. Mě vždycky strašně překvapí, když čtu takovéhle články a diskuse, jak moc vám ty děti spí……Ta moje, kdyby usla v 8, tak je dorůžova vyspinkaná kolem páté….A to teda není žádoucí 😀 Takže jsem vlastně v klidu, až budeme muset pravidelně vstávat, bude to větší boj pro mě než pro ni….:D

      • Na jaře jí bude pět. Ale ona vstává odjakživa pozdě, ale chodí hodně pozdě spát. Spíš jsem to myslela tak, že jí stačí 9 hodin (i míň), takže i když jde spát pozdě (ve srovnání s jinými dětmi), nevadí jí to….

  10. M. utahat znamená sportovní kroužek, dvakrát tejdně hodina ( balet a plavání) a je večer mrtvá… Jen tak nějaké běhání po venku moc nefunguje. A jinak nám pomáhá je rozdělit, aby nemohli řádit spolu – V. usíná u nás v ložnici a M. v pokojíku, V. pak přenášíme…

  11. Bingo pro Valkil…. když ráno nestíháte, tak vstávejte dřív…. Jakmile máte ráno nějaký rituál, není problém si ho posunout o nějaký ten čásek na dřív, pak ti vznikne časová rezerva na konci na cestu do školy/školky. Uvidíš, že hned ten první den budou utahané tak, že půjdou dobrovolně spát tak akorát :-))… Další, co já jim říkám, OK, když nechceš jít teď spát tak nechoď, ale ráno nechci slyšet žádný remcání, že se ti nechce vstávat.. To pak funguje, že skáčou z postelí a neřeknou ani popel, jen se předváděj, podívej, jak jsme to zmákli a ty sis myslela, že budem remcat :-))))… tak hodně štěstí…

    • uz se to pomalu zacina srovnavat… uvidime, alespon ted nechodime pozde… jenze zase musim delat draba a vsechny honit a to se mi taky uplne nelibi…

Zanechat Odpověď

