hektické začátky…

Na Severu už začíná podzim. V noci jsou teploty i pod 10 stupni a rána jsou hodně chladná, i když zatím je přes den hezky. Švédové se diví, že takhle teplé a dlouhé léto nepamatují. Předpovědi straší deštěm, který tady prý jak začne, tak plynule přejde ve sněžení či co.

S podzimem a nástupem do školky a školy si postupně zvykáme na úplně jiný režim dne. Nejdřív se holky tvářily nadšeně, ale jak vyprchává novota, tak vyprchává i nadšení. Rána jsou obvykle dost uspěchaná a ukňouraná, jak holky budím v „nekřesťanskou hodinu“… naopak večer se jim nechce jít spát tak brzo, jak by bylo třeba, notabene když sousedovic děti tady běhají do devíti. Nechápu, jak to dělají, protože zatímco oni jsou pak ve škole včas, my ostudy jezdíme pravidelně ten cca kilometr autem, protože nestíháme.

Snad se to časem srovná…

Nestíhám zdaleka všechno, co jsem chtěla, chtěla jsem začít s kurzem švédštiny… focení taky nestíhám zdaleka jak bych chtěla, protože když jdu s holkama sama ven, tak nestíhám hlídat je a ještě foťák… a vůbec.

25 responses to “hektické začátky…

  1. V kolik začíná škola/školkana severu? Docela se děsím nástupu do školy (a možná školky příští rok), 8 hodin mi přijde strašně brzy… Pořád doufám, že se to posune…

  2. Ty jo, tak dlouho mají už i ti maličcí?
    Já si nemůžu pomoct, ale mně přijde 8 fakt brzy – vždyť v prosinci bývá ještě šero i tady, natož ve Skandinávii! Ne každý je ranní ptáče….A i manžel vstává do práce před osmou, tak je mi líto dcery už teď….

    • jeje, kdepak, to ma Mayka v předškolácích… Lilly je tam tři hodiny…
      to máme shodný názor… někde jsem dokonce četla, že kvůli hormonálním změnám děti v tomhle věku přirozeně potřebují spát déle a takové věci jako 0. hodina jsou úplné šílenosti, protože to ty děti stejně prospí v sedě…

      • Já to pochopila, že do půl druhé mají předškoláci a právě mi to přijde dlouho na pětileté děti…..Ale asi si tak nějak zvykají být dlouho ve škole a taky asi rodiče musejí někdy pracovat, že ….:)

      • Aha 😀 No May taky protestuje, ze je to dlouhe… pritom predtim jsem pro ni chodila jen o hodinu driv… asi je to o zvyk. Oni se neuci celou tu dobu, uci se asi jenom hodinu, max dve a to jeste formou hry, malovani obrazku atd., maji tady k tomu uplne jiny pristup… a jinak zpivaji, tancuji, hraji stolni hry atd…

      • jo a jeste je zajimavy napad, co jsem u nas moc nevidela, ze deti o prestavkach maji k dispozici mice, svihadla, obruce atd.a hrajou si venku pred skolou.

  3. A ještě by mě teda hodně zajímalo, co vlastně ti lidi a hlavně děti dělají, když vlastně většinu roku moc nejde pobývat venku – jsou tam třeba nějaké velké herny nebo tak, kde se děti můžou vyblbnout? A dospělí? Navštěvují se nebo chodí do kaváren/hospod? Sportují?

    • To by mě také zajímalo. Přece jen, to, že můžeme být venku, je pro děti (i pro nás) to nejjednodušší. Pak snad už jen návštěvy kamarádů… jinak utrácení a utrácení 🙂 Nebo sedět dom… toa nejhorší varianta…

    • zas tak drsný to tady není 😀 naopak, já mám pocit, že jsou venku daleko víc, než u nás… u nás trochu sprchne a už děti zůstanou ve školce, tady se nechodí ven, jen když je opravdu extrémně špatné počasí… oni vyznávají styl, že neexistuje špatné počasí, jen špatně oblečený člověk… na to deštivé počasí tady mají speciální oblečení do deště a všechny děti ho musí mít povinně ve školce/škole spolu s gumáky…

      • No jo, to psala i kamarádka, která žije v Dánsku, že seveřané počasí tak neřeší, ale já moc nechápu, co venku třeba dvě hodiny dělat, když prší nebo sněží…..Tak bych potřebovala inspiraci 🙂

      • no, ja to taky moc neumim, ale ve skolce jsou jenom na zahrade a na hristi a zabavi se sami… a prijdou pak domu spinavi az za usima od bahna…

  4. To se poddá. Sama doufám 🙂 Než se změní zaběhaný režim. Teď si nevybavuji, kterým směrem se bude měnit na podzim čas?? Já nejsem ranní ptáče ani náhodou, na školu od 8 (také jdeme poprvé) se netěším vůbec právě z tohoto hlediska. Já bych byla všema deseti pro výuku od 9, ale chápu, že většina rodičů už je v té době v práci a děti by beztak musely vstávat a jít do družiny. Takže se beztak nevyspí. Snad si zvyknou. Proč se neudělá nějaký seriózní výzkum na tohle téma? Na to, kolik dětí jsou ranní sovy, a jak moc ranní vstávání ovlivňuje výkon ve škole. Tuším, že něco už bylo zkoumáno, ale obávám se, že to jaksi není v centru pozornosti badatelů, natož pak těch, co se zabývají školstvím….

      • Díky za odkaz. Já na pár takových článků právě narazila, jen jsem nevěděla kde. Něco se i týkalo puberťáků… že oni jsou právě hormonálně ve fázi, že chodí dlouho spát a potřebují proto i dlouho vstávat. A ne napůl pospávat ve třídě. Ono, upřímně řečeno, vstávání na šestou do práce mi přijde také přehnané. Ale já opravdu nejsem ranní ptáče a možná to i někomu vyhovuje?????

      • ja jsem sova, takze pro me nocni mura… ale Lev byval ranni ptace, pry po kazde parbe vstaval v sest a vsechny kamarady budil v osm, protoze preci uz spali dost dlouho 😀

      • Tak nevím, jestli se tomu smát, nebo kroutit hlavou, nebo se děsit, že by mě snad chtěl budit taky :-))))))))

  5. Bráno pocitově, taky bych školu posunula – aspoň na půl devátou. Ale z praktického hlediska, i jak píše avespasseri, chodím do práce dřív, abych mohla dřív končit a děti nemusely ve školce/družině trčet do dlouha. Takže by stejně musel do družiny už před školou. Vloni to bylo docela náročné to vstávání, navíc mladej je hodně spavej, museli jsme mu posunout o půl hodiny odchod do postele, zprvu taky protestoval, ale časem si to sedlo, i to vstávání, naučil se on i my ostatní. Jsem zvědavá po prázdninách, to se zase bude znovu najíždět na novej režim, i když trénuje už teď, chodí do příměstského tábora 🙂

    • no právě, my máme taky problém s tím spaním… a já sama jsem taky sova, kdybych mohla spát, jak by mi to vyhovovalo, tak klidně pracuju v noci, spát jdu ve dvě ráno a vstávám v deset nejdřív 😀

  6. holky, já mám problém dojet někam i na desátou. Z Juniora se nám stává sova, chodil by spát i v jedenáct, kdyby mohl, zato ráno spíme do devíti tak dvakrát do týdne. Chodí jednou týdně do školky na půl devátou, vozila jsem ho 40min autem a od příštího týdne jsme kvůli tomu přešli do jiného klubu, kde to máme 3min autem od domu. Tak může ještě půlhodinku spát. Až bude „opravdová“ školka, tak se z toho zblázníme. Je skoro půlnoc a já tu čumím do compu, asi bude po mě.. a tatínek mu ještě někde „jedná“, snad stihne poslední denní linku 😀

    • jo jo to znam 😀 kdyz jsme jeste chodila do kanclu do prace, tak vsichni po case vedeli, ze nema cenu me shanet pred pul desatou… zato jsem tam pak byvala klidne i do sedmi do osmi…

  7. jee, sorry za tu hrubku 🙂
    A taky jsem chtěla napsat, že soucítím s nestíhající matkou. Mám to stejně a už si ani žádné plány nedělám. Jen mi rostou seznamy věcí, co bych jednou chtěla stihnout… pak ty papíry asi vyhodím… :-/

  8. Milá Sedmi,
    Přesně na to jsem nedávno myslela, že by regulérně měla existovat úprava školní výuky podle toho, jestli je letní nebo zimní čas. Prostě normálně zakomponovat medvědí spánek a biorytmy. V zimě začínat nejdřív v 9 (i v práci) a končit ve čtyři nejdéle. A v létě tedy začínat v osm.

Zanechat Odpověď

